Regler for Andelsligaen 2019. (Drenge/pige)

 

Regler for Andelsligaen 2019. (Drenge/pige)

 

Puljekampe spilles fra d. 2/9. til d. 27/09. 2019. (Semifinaler er i uge 40 og finalerne arbejdes der på, at det bliver onsdag i uge 41.)

Turneringen er for 2. & 3. klassebørn. (Dog må der gerne benyttes børn fra lavere klassetrin.) Det er helt op til hvert enkle deltagende fritidshjem, om der laves rene klasse opdelte hold, eller om man har blandet hold. Er man et fritidshjem med flere drengehold tilmeld AndelsLigaen, må der ikke byttes rundt på spillerne imellem de to hold. Så har en spiller først spillet på et hold, er denne spiller låst til kun at må spille på det pågældende hold resten af sæsonen. (Dette gælder også ved en evt. finale deltagelse.) Så hvis holdet mangler spillere, må man altså gerne tage yngre spillere med på holdet. (Hvis de ikke tidligere har været i brug på andre Andelsliga hold)

Drengene spiller med 8 mand på banen, på en hel 8-mandsbane.

Pigerne spiller med 8 piger på en reduceret 8 mandsbane. Målene flyttes tætter på hinanden for at gøre bane kortere og banen gøres også smallere. Begge dele er vigtigt, da ikke alle piger er de sanmme boldspiller som drengene og det giver nogle bedre og mere fair pigekampe.

Der spilles 2 x 15 min. (Drenge som piger.)

Der skal spilles med benskinner. (Pga. brug af fodboldstøvler.) Fodboldstøvler er dog ikke obligatorisk.


Pulje inddelingen i sæson 2019:

Drengene har 2 puljer med 5 hold i hver. Der er fastlagt faste spilledage for hvornår kampene skal afvikles. (Se her)

Pigerne spiller i 1 pulje med 5 hold. Der er også hos pigerne fastlagt faste spilledage for hvornår kampene skal afvikles. (Se her)

Alle puljekampe skal være afsluttet ved udgangen af uge 39. (Drenge som piger.)


Afbud til en aftalt kamp, skal gives minimum 24 timer før aftalte kamptidspunkt. Man aftaler selv ved afbud, en ny kampdato for den aflyste kamp. Aflyste kampe skal være afviklet senest fredag d. 27/9 2019. (Huske at give Mikkel, Idrætten besked derom.)

Gives der for sent afbud til en kamp, taber det hold som har givet for sent afbud med 0-3. Undtagelsen af denne § er, hvis modstander holdet acceptere et senere afbud. (Hvilket vi på det kraftigste opfordre til er reglen, mere end undtagelsen.)


Kommer man foran-reglen:

Hvis et hold fører med 3 mål, skal holdet ta’ en spiller ud (der opfordres til at det bliver den ”bedste” spiller, som der hives ud). Der skal spilles med denne spiller i undertal indtil målforskellen er mindre end 3 mål. Førers der med 5 mål, tages endnu en spiller ud på holdet der er foran. (altså de skal spille med 6 mand i alt på banen.), indtil målforskellen er mindre end 5 mål. Skulle målforskellen bliver på 7 og der over, må holdet der er bagud, sætte en ekstra mand på banen. Der opfordres til, at man tager flere af sine "gode" spiller ud til en pause, hvis man som voksen kan se, at ens hold er ved og køre det andet hold "over".

Målmand og offside:

Det er tilladt for målmanden at samle bolden op med hænderne ved tilbagelægning fra egne spillere.

Ved udspark fra målfeltet, skal modstandere holde sig ude af feltet.
(Eller i den afstand som den pågældene dommer angiver.)

Der spilles ikke med offside reglen.

Når en kamp er spillet færdig, aftales det hvem der mailer/ringer til Mikkel på Idrætten med resultatet. Dette er vigtig ift. at få resultatet ind på hjemmesiden. (www.andel86.dk) og vi alle derved har mulighed for, at kunne følge med i turneringen.

mikkel@idraettenfarum.dk / telefon: 44 95 97 25.

 

Hvem går videre efter puljespillet?

Hos drengene går de to bedste hold fra hver pulje videre til slutspillet.

Hos pigerne går de 4 bedste hold videre til slutspillet.

Hvis der er pointlighed når puljekampene er afviklet, afgøres det hvem der
går videre efter følgende regler:


1. Indbyrdes kampe
2. Omkamp
3. Hvis omkamp ender uafgjort spilles der 2 gange 5 minutter forlænget spilletid
4. Straffespark

Ved en evt. uafgjort afgørende sidste pulje/indbyrdes kamp. Kan man, om man vil, gå til forlænget spilletid direkte og derved sparre en spilledag mere. (Denne regel kan kun bruges hvis begge hold er enige herom og det er aftalt før kampstart af den pågælende kamp.)
 

Grupperne i drengeturneringen parres således til semifinalerne: Vinderen af Pulje 1, møder nummer 2 fra Pulje 2. Og nummer 1 fra pulje 2, møder nummer 2 fra pulje 1.

Grupperne i pigeturneringen parres således til semifinalerne: Vinderen af Puljen, møder nummer 4 fra Puljen. Og nummer 2 fra puljen, møder nummer 3 fra puljen.

 

*Der er særlige regler for semifinalerne og finalerne mht. forlænget spilletid. (Se her)

 

Mht. medaljer, er der indkøbt 15 stk. til vær kategori. Så har man hold der større ind 15 mand, må man selv stå for de øvrige medaljer. (Kontakt evt. Mikkel, Idrætten, da der sikkert er overskud af medaljer fra de forgående år.)

Der er booket baner hos kommunen til samtlige kampe.

Der opfordres hermed til at arrangere kampe efter gruppespillet, for de hold der ikke kom videre. Dette gælder både piger og drenge.

Vi vil igen i år henstille til fair play både på og udenfor banen.
 

Semifinalen for drenge afvikles i uge 40. (Om det bliver mandag, eller onsdag afhænger af, om Solvangs drenge går videre. (Gør de det, vil simifinalen blive spillet om mandagen))

Pigerne spiller semifinale torsdag i uge 40.

Begge semifinaler, drenge som piger, spilles på banerne i VEST med kampstart kl. 15.15.

Finalen på Farum Park bliver forhåbenligt afholdt onsdag den 9. okt.
Der kommer nærmere information omkring selve finalestævnet når vi ved hvem der deltager og om vi har fået Farum Park (Right To Dream Park).

 

Må det bedste hold vinde…


Ved spørgsmål, henvendelse til
Claus fra Solvang og Mikkel fra Idrætten.